Skip to main content

Kijk ook eens naar onze specials !!!!

Geborgde werkwijze

Verantwoorde alcoholverkoop is voor ons erg belangrijk. Wijnhandel van Dijk wil bij het bestellen van alcoholhoudende drank geen alcohol bezorgen aan jongeren onder de achttien jaar.

In dit document, de geborgde werkwijze, wordt omschreven hoe Wijnhandel van Dijk invulling geeft aan verantwoorde verkoop op afstand. Hiermee wordt voldaan aan de in artikel 20A lid 1 sub b van de Alcoholwet gestelde eis dat men moet beschikken over een werkwijze waarmee wordt gewaarborgd dat de alcoholhoudende drank slechts wordt afgeleverd op het adres van de geadresseerde of bij een distributiepunt en dat de leeftijd van de persoon aan wie de alcoholhoudende drank wordt verstrekt wordt vastgesteld en dat deze werkwijze ook wordt gehanteerd.

Dit document is actueel en kan op elk moment worden opgevraagd. Het document wordt ten minste één keer per jaar geactualiseerd (n.a.v. een evaluatie) en bij iedere wijziging van de situatie. De geborgde werkwijze omschrijft:

  1. het proces dat wordt gehanteerd om de leeftijdsgrens te bewaken en aan de geldende verplichtingen te voldoen;
    2. De wijze waarop deze werkwijze bekend en inzichtelijk wordt gemaakt voor medewerkers;
    3. De controle op de juiste naleving van het proces en de wijze waarop eventuele correcties worden doorgevoerd.
  2. Proces (conform artikel 5.2, lid 1 onder a en b van het Alcoholbesluit)

Online (webshop) bestellen

  • Op de webshop wordt gecommuniceerd, door middel van NIX18-logo, naar de consument dat er geen alcohol onder de 18 gekocht kan worden.
  • Bij online bestellen van alcoholhoudende dranken, via www.wijnlekkerland.nl ,  dienen klanten zich éénmalig te registreren waarbij de leeftijd wordt geverifieerd via bank iDIN. Bij het registreren wordt vermeld aan de klant dat ook bij de aflevering van alcoholhoudende drank de leeftijd van de ontvanger wordt gecontroleerd. Meer informatie over de werkwijze van iDIN kunt u lezen op www.wijnlekkerland.nl
  • Bij het niet kunnen verifiëren van de leeftijd, via iDIN, kan er geen verantwoorde alcoholverkoop worden vastgesteld waardoor de bestelling niet geplaatst kan worden.
  • Bij vervolgaankopen dienen klanten in te loggen met het geregistreerde account van de eerste aankoop. De leeftijd is dan al geverifieerd via iDIN.

Telefonisch bestellen

  • Bij het telefonisch bestellen van alcoholhoudende dranken vraagt de medewerker om een leeftijdsverificatie. Dit kan door middel van een kopie van een legitimatie (paspoort, Nederlands rijbewijs, Europese of Nederlandse ID-kaart) via e-mail of Whatsapp. De medewerker vermeld mondeling de klant dat bij aflevering van alcoholhoudende drank de leeftijd van de ontvanger wordt gecontroleerd.
  • De medewerker kan de klant verwijzen om de bestelling op de webshop te bestellen waarbij de leeftijd wordt geverifieerd via bank iDIN wanneer de klant liever geen kopie wilt sturen van een legitimatie.
  • De opgegeven klantgegevens zoals naam, leeftijd en adres dienen overeen te komen bij aflevering van de alcoholhoudende dranken anders kan er geen verantwoorde alcoholverkoop worden vastgesteld.

Bezorgen

  • Zowel onze eigen bezorger(s) als de ingeschakelde externe bezorgdienst wordt uitleg gegeven over het controleren van de leeftijdsgrens. In ons bedrijf zijn maar enkele medewerkers die leveren waardoor de uitleg door de directie zelf wordt gegeven. Alle bezorgers krijgen de opdracht om als er wordt getwijfeld of een ontvanger van het pakket 18 is, de legitimatie te controleren. Er wordt ook geen alcohol geleverd bij buren of derden.
  • Als er geen legitimatie getoond kan worden of indien de legitimatie niet voldoet wordt de levering niet afgegeven, onze medewerkers nemen de bestelling weer mee terug en de externe bezorgers retourneren deze bij het verzamelpunt. Er wordt ook geen alcohol geleverd bij buren of derden.
  • Indien de koper niet aanwezig is wordt de levering niet afgegeven, onze medewerkers nemen de bestelling weer mee terug en de externe bezorgers retourneren deze bij het verzamelpunt.
  1. Informatievoorziening medewerkers (conform artikel 5.2, lid 1 onder c van het Alcoholbesluit)
  • Winkelmedewerkers worden mondeling bijgepraat over de nieuwe handelingen die uitgevoerd dienen te worden bij het verzenden van alcoholhoudende drank. Tevens kunnen nieuwe medewerkers een inwerktraject volgen waarbij aandacht wordt gegeven aan het checken van de leeftijd van de klanten.
  • Medewerkers dienen de geborgde werkwijze te kennen zodat zij expliciet de handeling uitvoeren.
  • Wanneer er wijzigingen zijn in de geborgde werkwijze worden medewerkers op de hoogte gesteld.
  • Medewerkers mogen de e-learning ‘Soms moet je nee verkopen’ volgen.
  1. Controle (conform artikel 5.2, lid 1 onder d van het Alcoholbesluit)
  • De directie voert regelmatig steekproeven uit waarin verzendingen worden gecontroleerd aan de geborgde werkwijze, dit o.a. door verzendingen via de externe bezorgdienst te laten bezorgen bij bekende adressen.
  • Eén keer per jaar wordt de geborgde werkwijze gecontroleerd door de directie. Er wordt geëvalueerd of de iDIN check goed wordt uitgevoerd op de webshop en of de externe bezorgdienst de leeftijdscheck adequaat uitvoert.
  • Als medewerkers zich niet houden aan de werkwijze, worden maatregelen getroffen om deze afspraken alsnog te laten nakomen. Hierbij kan gedacht worden aan het volgen van e-learning, doorlezen van de geborgde werkwijze of het opnieuw doorlopen van het inwerktraject waarbij de directie met de medewerker meeloopt.

(Laatste herzieningsdatum: 04-03-2025)

Geborgde werkwijze

Verantwoorde alcoholverkoop is voor ons erg belangrijk. Wijnhandel van Dijk wil bij het bestellen van alcoholhoudende drank geen alcohol bezorgen aan jongeren onder de achttien jaar.

In dit document, de geborgde werkwijze, wordt omschreven hoe Wijnhandel van Dijk invulling geeft aan verantwoorde verkoop op afstand. Hiermee wordt voldaan aan de in artikel 20A lid 1 sub b van de Alcoholwet gestelde eis dat men moet beschikken over een werkwijze waarmee wordt gewaarborgd dat de alcoholhoudende drank slechts wordt afgeleverd op het adres van de geadresseerde of bij een distributiepunt en dat de leeftijd van de persoon aan wie de alcoholhoudende drank wordt verstrekt wordt vastgesteld en dat deze werkwijze ook wordt gehanteerd.

Dit document is actueel en kan op elk moment worden opgevraagd. Het document wordt ten minste één keer per jaar geactualiseerd (n.a.v. een evaluatie) en bij iedere wijziging van de situatie. De geborgde werkwijze omschrijft:

1. het proces dat wordt gehanteerd om de leeftijdsgrens te bewaken en aan de geldende verplichtingen te voldoen;
2. de wijze waarop deze werkwijze bekend en inzichtelijk wordt gemaakt voor medewerkers;
3. de controle op de juiste naleving van het proces en de wijze waarop eventuele correcties worden doorgevoerd.

1. Proces (conform artikel 5.2, lid 1 onder a en b van het Alcoholbesluit)

Online (webshop) bestellen

  • Op de webshop wordt gecommuniceerd, door middel van NIX18-logo, naar de consument dat er geen alcohol onder de 18 gekocht kan worden.
  • Bij online bestellen van alcoholhoudende dranken, via www.wijnlekkerland.nl ,  dienen klanten zich éénmalig te registreren waarbij de leeftijd wordt geverifieerd via bank iDIN. Bij het registreren wordt vermeld aan de klant dat ook bij de aflevering van alcoholhoudende drank de leeftijd van de ontvanger wordt gecontroleerd. Meer informatie over de werkwijze van iDIN kunt u lezen op www.wijnlekkerland.nl  
  • Bij het niet kunnen verifiëren van de leeftijd, via iDIN, kan er geen verantwoorde alcoholverkoop worden vastgesteld waardoor de bestelling niet geplaatst kan worden.
  • Bij vervolgaankopen dienen klanten in te loggen met het geregistreerde account van de eerste aankoop. De leeftijd is dan reeds geverifieerd via iDIN.

Telefonisch bestellen

  • Bij het telefonisch bestellen van alcoholhoudende dranken vraagt de medewerker om een leeftijdsverificatie. Dit kan door middel van een kopie van een legitimatie (paspoort, Nederlands rijbewijs, Europese of Nederlandse ID-kaart) via e-mail of Whatsapp. De medewerker vermeld mondeling de klant dat bij aflevering van alcoholhoudende drank de leeftijd van de ontvanger wordt gecontroleerd.
  • De medewerker kan de klant verwijzen om de bestelling op de webshop te bestellen waarbij de leeftijd wordt geverifieerd via bank iDIN wanneer de klant liever geen kopie wilt sturen van een legitimatie.
  • De opgegeven klantgegevens zoals naam, leeftijd en adres dienen overeen te komen bij aflevering van de alcoholhoudende dranken anders kan er geen verantwoorde alcoholverkoop worden vastgesteld.

Bezorgen

  • Zowel onze eigen bezorger(s) als de ingeschakelde externe bezorgdienst wordt uitleg gegeven over het controleren van de leeftijdsgrens. In ons bedrijf zijn maar enkele medewerkers die leveren waardoor de uitleg door de directie zelf wordt gegeven. Alle bezorgers krijgen de opdracht om als er wordt getwijfeld of een ontvanger van het pakket 18 is, de legitimatie te controleren.

2. Informatievoorziening medewerkers (conform artikel 5.2, lid 1 onder c van het Alcoholbesluit)

  • Winkelmedewerkers worden mondeling bijgepraat over de nieuwe handelingen die uitgevoerd dienen te worden bij het verzenden van alcoholhoudende drank. Tevens kunnen nieuwe medewerkers een inwerktraject volgen waarbij aandacht wordt gegeven aan het checken van de leeftijd van de klanten.
  • Medewerkers dienen de geborgde werkwijze te kennen zodat zij expliciet de handeling uitvoeren.
  • Wanneer er wijzigingen zijn in de geborgde werkwijze worden medewerkers op de hoogte gesteld.
  • Medewerkers mogen de e-learning ‘Soms moet je nee verkopen’ volgen.

3. Controle (conform artikel 5.2, lid 1 onder d van het Alcoholbesluit)

  • De directie voert regelmatig steekproeven uit waarin verzendingen worden gecontroleerd aan de geborgde werkwijze.
  • Eén keer per jaar wordt de geborgde werkwijze gecontroleerd door de directie. Er wordt geëvalueerd of de iDIN check goed wordt uitgevoerd op de webshop en of de externe bezorgdienst de leeftijdscheck adequaat uitvoert.
  • Indien medewerkers zich niet houden aan de werkwijze, worden maatregelen getroffen om deze afspraken alsnog te laten nakomen. Hierbij kan gedacht worden aan het volgen van e-learning, doorlezen van de geborgde werkwijze of het opnieuw doorlopen van het inwerktraject waarbij de directie met de medewerker meeloopt.

(Laatste herzieningsdatum: 04-03-2025)